banner11

Άγνοια ή Άγνεια;

6722

Ηρωική χαρακτηρίζεται στις μέρες μας η προσπάθεια να κρατάς την αγνότητά σου. Ιδιαίτερα όταν είσαι νέος. Βλέπεις την ατμόσφαιρα γύρω σου να σε προκαλεί με χυδαιότητα και τρομάζεις. Χωρίς να θέλεις είσαι "υποχρεωμένος" να λερώνεις τα μάτια σου με αισχρές εικόνες που παρουσιάζονται εντελώς ξαφνικά μπροστά σου. Αιφνιδιάζεσαι και αναρωτιέσαι... Γιατί;

Γιατί χωρίς να σε ρωτήσουν οδηγούν τη σκέψη σου στην πορνεία; Γιατί με τέτοια έμφαση την διαφημίζουν; Τηλεόραση, αφίσες, περιοδικά, διαφημίσεις, συζητήσεις, όλα περιστρέφονται γύρω από την πορνεία. Και όταν λέμε πορνεία εννοούμε το κάθε τι που έχει σχέση μαζί της. Αισχροί λογισμοί, αισχρολογία, ανήθικες πράξεις, προγαμιαίες σχέσεις, μοιχεία κ.τ.ό.

ΕΝΑ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ...

Είπε ο Αββάς Μακάριος: "Όταν ήλθα στην Κωνσταντινούπολη και περπατούσα... βλέπω με τα νοερά μάτια ... ένα νέο άνθρωπο να κάθεται έξω από πορνείο, πολύ λυπημένος, να κρύβει το πρόσωπο του με τις παλάμες του και να θρηνεί...

Τον πλησίασα και του λέω:
- Ποια είναι η αιτία του θρήνου και της λύπης σου και γιατί δεν φεύγεις από εδώ που είναι καταγώγιο πόρνων και ακολάστων γυναικών;

Και αυτός μου απάντησε:
-Στη φύση, ένδοξε δούλε του θεού, είμαι Άγγελος. Όπως όλοι οι χριστιανοί την ώρα που βαπτίζονται λαμβάνουν από το θεό έναν Άγγελο, εγώ είμαι Άγγελος για φρούρηση και σκέπη του νέου που είναι μέσα στο καταγώγιο. Και θλίβομαι βλέποντάς τον να εργάζεται ανομίες και ασωτίες, όπως τώρα που βρίσκεται εδώ .. Πώς να μην θρηνήσω την εικόνα του θεού που κατάντησε τέτοιο σκοτάδι.

Και τότε του λέω:
- Για ποιο λόγο δεν τον συμβουλεύεις να αποφύγει το σκοτάδι της αμαρτίας;

Μου απαντά ο Άγγελος:
- Δεν έχω το δικαίωμα να τον πλησιάσω. Διότι, αφότου άρχισε να αμαρτάνει είναι δούλος των δαιμόνων και δεν έχω καμιά εξουσία επάνω του".

Αγνεία, η χαρά του Θεού και των Αγγέλων. Πορνεία, η χαρά των δαιμόνων. Ως πρώτο και βασικό δεδομένο έχουμε το ότι η αγνεία αρέσει στον Κύριό μας. Ευφραίνεται υπερβαλλόντως με αυτήν την αγιοποιόν αρετή. Και όσο αγωνιζόμαστε για να την κρατήσουμε, τόσο περισσότερο συγκινείται μαζί μας, συμπαθεί και συντρέχει με την θεία βοήθεια και προστασία Του, αρκεί να βλέπει συνειδητή προσπάθεια ... Γι' αυτό το βλέμμα μας στραμμένο πάντα σ' Αυτόν.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΝΕΙΑ;

Το σώμα μας είναι Ναός του Αγίου Πνεύματος (Α´ Κορ. 6,19) και η καρδιά μας ο σάρκινος θρόνος όπου αναπαύεται ο Κύριος. Πόση προσπάθεια χρειάζεται για να προσέχουμε και να κρατάμε αγνό, καθαρό και άγιον αυτόν τον Ναό.. Και το σώμα μένει αγνό, όταν είναι καθαρισμένη η ψυχή από τα πάθη.

Υπάρχει ανισορροπία όταν το σώμα κλινικά είναι αγνό ενώ η ψυχή με τις αισχρές σκέψεις (με τις κατά διάνοιαν αμαρτίες) γίνεται καταγώγιο ακολασίας... Φεύγει τότε η αγνότητα, γιατί ο χώρος είναι ακατάλληλος και αφύσικος για την διαμονή της.

Η αγνεία λοιπόν όταν αγωνιζόμαστε, λούζει και στολίζει αστραφτερά όλη την ύπαρξή μας. Αγία Αγνεία! Δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο, πιο παραδεισένιο από το φωτισμένο βλέμμα ενός αγνού νέου. Βλέπεις τον ουρανό. Βλέπεις τον Θεό.

Γιατί η αγνότητα είναι η καθαρότητα της ψυχής που δέχεται την επίσκεψη της Αγίας Τριάδος. "Αγνεία σημαίνει ζηλευτό σπίτι του Χριστού", λέει ο άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης.

"Αγνότητα είναι, απ' όλα τα χαρίσματα το πολυτιμότατο αστέρι του Χριστού, που φέγγει και λάμπει λαμπρά". (Μεθόδιος Ολύμπου).

Η αγνότητα είναι το εκλεκτό χάρισμα του Θεού. Είναι το δώρο του για την υπακοή μας σ' Αυτόν. Είναι πηγή προσωπικής ευτυχίας και αγιότητας. Είναι η ολόλαμπρη στολή του αγώνα των Αγίων, που φοράει όποιος μάχεται γι' αυτήν. Είναι το δάφνινο στεφάνι της νίκης των Παρθένων. Είναι η λάμψη, ο γλυκασμός και η χαρά των Αγγέλων. Είναι βίωμα αγγελικό. Η αγνότητα είναι αγιότητα. Πρόγευσι Παραδείσου. Πηγή ακόρεστης πνευματικής ηδονής. Αγκαλιά Θεού. Θείος έρωτας. "Αγνός είναι εκείνος, που με τον ένα έρωτα απέκρουσε τον άλλον έρωτα και έσβησε το υλικό με το άϋλο πυρ". (Ιω. Κλ. ΙΕ', 2). Η αγνότητα είναι ο θείος έρωτας που λαβώνει την ψυχή και την μεταμορφώνει σ' ένα αηδόνι του Παραδείσου ...

Η αγνεία είναι πρόκληση σχηματισμού ηρωικού φρονήματος. Πρόσκληση λύτρωσης παθών. Τρόπος ζωής. Φρουρός στα τείχη της καρδιάς. Φως μεταμόρφωσης, ολόλαμπρο και διαλυτικό του σκοταδιού της αμαρτίας. "Στην αγνεία κατοικεί ολόλαμπρο φως και χαρά και ειρήνη και υπομονή. Ενώ με την πορνεία έχουν συνδεθεί λύπη και ψυχική κατάπτωση και αχόρταστος ύπνος και σκοτάδι πυκνό". (Εφραίμ ο Σύρος).

Η αγνεία είναι λοιπόν διώκτης του άγχους και της οδύνης της συνείδησης. Ο φόβος και ο τρόμος των δαιμόνων. Η αγνεία είναι μίμηση της διαγωγής των Αγγέλων. Αγνεία είναι η αδελφοποίησή μας με τους Αγγέλους. Ο αγνός έχει πάντα δίπλα του τον φύλακα Άγγελό του, που τον προστατεύει από κάθε παγίδα του εχθρού. Η αγνότητα είναι η ασπίδα που αναχαιτίζει επιτυχώς τις ύπουλες επιθέσεις του Πονηρού. Είναι ο μαγνήτης που έλκει με δύναμη τη χάρη του Θεού. Είναι μίμηση Χριστού "καθώς Εκείνος αγνός εστί". (Α´ Ιω. 3,3). Η αγνεία είναι θέμα ταυτότητας. Ή είμαστε Χριστιανοί και πιστεύουμε στην αγνότητα προσπαθώντας να την κρατήσουμε με νύχια και με δόντια ή δεν είμαστε χριστιανοί και δεν πιστεύουμε στο Θεό και το Λόγο του, που λέει καθαρά "σεαυτον αγνόν τήρει". (Α´ Τιμ. 5,22).

ΓΙΑΤΙ ΑΓΝΟΣ;

Μια νεανική συντροφιά επισκέφθηκε ένα καλοκαιρινό απόγευμα κάποιο μοναστήρι. Στη συζήτηση που ξεκίνησαν στην ησυχία της αυλής, κάποιος νέος ρώτησε τον γέροντα, γιατί η αγνεία να είναι αρετή. Ο γέροντας απάντησε ότι η αγνεία είναι αρετή γιατί είναι αγώνας, γιατί η αγνεία είναι προσπάθεια. Και όπως κάθε αρετή για να κατακτηθεί θέλει ικανή προσπάθεια, έτσι χρειάζεται και ο αγώνας για την απόκτηση της αγνότητας.

- Και γιατί να προσπαθώ γι' αυτή την αρετή; Γιατί να μείνω αγνός; Συνέχισε ο νέος. Και ο γέροντας απάντησε:

- Μένω αγνός γιατί μ' αρέσει ο Θεός. Γιατί αγαπώ το Θεό και θέλω να του αρέσω. Όπως δηλαδή συμβαίνει με κάποιον που αγαπά πολύ ένα πρόσωπο και προσπαθεί με κάθε τρόπο να αρέσει σ' αυτό, κάνοντας ίσως και μερικά πράγματα (θυσίες) που δεν αρέσουν στον ίδιο, και αυτό επειδή έχει άμεση ανάγκη από την αγάπη του άλλου, έτσι λοιπόν συμβαίνει και με το Θεό. Επειδή τον αγαπώ πολύ, και θέλω να βρίσκομαι κοντά Του, κάνω αυτά που Του αρέσουν. Και Του αρέσει να μένω αγνός. Ξέρει ότι για να το επιτύχω αυτό θα παλέψω σκληρά και γι' αυτό δεν μ' αφήνει ν' αγωνίζομαι μόνος μου... Σ' αυτή μου την προσπάθεια ο Κύριος είναι ο ουσιαστικός Βοηθός.

Aς ακούσουμε τι μας λέει ο άγιος Εφραίμ ο Σύρος:
"Όπως το θυμίαμα ευφραίνει την αίσθησι της οσφρήσεως, έτσι ευφραίνεται το Άγιον Πνεύμα με την αγνεία και κατοικεί στον άνθρωπο που την έχει. Όπως πάλι το γουρούνι χαίρεται να κυλιέται στο βούρκο, έτσι και οι δαίμονες διασκεδάζουν με τη δυσωδία της πορνείας".

ΜΑ, ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ;

Πώς όμως θα κατορθώσουμε ν' αποκτήσουμε την υπέροχη αυτή αρετή της αγνείας, ζώντας μέσα σ' έναν σαρκολάτρη κόσμο;

Α) Να ζούμε μέσα στον κόσμο χωρίς να γινώμαστε κόσμος. Να μη συμβιβαζόμαστε με το φρόνημα του κόσμου. Πρώτα ας αγωνιστούμε να απέχουμε από τις εστίες της πορνείας. Από εκεί παίρνουμε την πρώτη ύλη για την κατασκευή πορνικών λογισμών και κατόπιν αφού ρίχνουμε ασταμάτητα βενζίνη στη φωτιά, είναι φυσικό η φωτιά να φουντώνει ... Εστίες πορνείας σήμερα είναι: η τηλεόραση, ο περιοδικός τύπος και όποια άλλα πρόσωπα, αντικείμενα ή χώροι έχουν σχέση με αυτήν την μιαρή φόνισσα της αγνείας.

Άλλη εστία πορνείας είναι η αισχρολογία. Ακούς τ' ανήκουστα... απ' όλες δυστυχώς τις ηλικίες. Μερικοί μάλιστα δεν έχουν άλλο θέμα στη σκέψι τους και άλλες λέξεις στην "ομιλία" τους παρά μόνο αισχρότητες. Δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερους συνεργάτες ο διάβολος ώστε να διαφημίζει και να ρίχνει τόσο άκοπα την "πραμάτεια του" στις καρδιές των ανθρώπων. Το χειρότερο είναι ότι οι ταλαίπωροι αυτοί άνθρωποι θεωρούνται "έξυπνοι" από τις παρέες, που τους κουρδίζουν για να εκφράζονται χυδαία και έτσι με αυτή την προκλητική συμμετοχή τους γίνεται μαζική η απώλεια των ψυχών.

Επίσης υπάρχει και άλλη εστία. Είναι οι διάφορες "σοβαρές" συζητήσεις και συνεντεύξεις, όταν διάφοροι "επιστήμονες" παρουσιάζουν βαρύγδουπες ανοησίες, προσωπικά κατασκευάσματα του χώρου των επιθυμιών τους, σαν απόψεις της επιστήμης. Τι να πει κανείς όταν την επιστήμη την καπηλεύεται ο διάβολος κηρύσσοντας διαφορετικά απ' αυτά που λέει ο Θεός; Πόσο πραγματικά ανόητη είναι η προσπάθεια να θεμελιωθεί θεωρητικά η άποψι ότι η αγνεία βλάπτει την υγεία, την φυσιολογία, κ.λπ. Και μάλιστα όταν υπάρχει άπειρο πλήθος περιπτώσεων, θυμάτων της πορνείας ... Απ' όλες αυτές τις θανατηφόρες και δαιμονικές εστίες... Μακριά... Μακριά... Μακριά...

Β) Μα θα με πούνε τρελό, θα με κοροϊδεύουν αν πω ότι πιστεύω στην αγνότητα... Και δεν χαίρεσαι;... Τι πιο τιμητικό από το να με πούνε τρελλό επειδή εγκρατεύομαι; Και τον Χριστό μας τρελό τον λέγανε στην εποχή του οι άλλοι. Και μη ξεχνάμε αυτό που ο Ίδιος είπε: "Μακάριοι είστε όταν σας κοροϊδέψουν και σας καταδιώξουν και σας κακολογήσουν εξ' αιτίας μου. Να χαίρετε και να αγάλλεσθε γιατί η ανταμοιβή σας στους ουρανούς θα είναι μεγάλη". Αλλά και ο άγιος Αντώνιος ο Μέγας που έζησε πριν 17 αιώνες, προφήτεψε ότι στα τελευταία χρόνια "οι άνθρωποι θα γίνουν τρελοί και αν βλέπουν κανένα που δεν θα είναι, θα ορμούν εναντίον του λέγοντάς του, ότι εσύ είσαι τρελός, επειδή δεν θα είναι όμοιος τους".

Γ) Αγνός είναι εκείνος που αγωνίζεται να μην αμαρτάνει και να κρατάει καθαρή την ψυχή του και τον δερμάτινο χιτώνα (σώμα) του. Είναι η ωραιότερη θυσία, το καλύτερο δώρο που μπορούμε να προσφέρουμε στον Κύριό μας. Αγνός πριν από το Γάμο σου και αγνός μετά το Γάμο σου. Για τον Θεό λογίζεται αγνός όχι μόνο εκείνος που φυλάγεται για να μην έχει προγαμιαίες σχέσεις, αλλά και εκείνος που κρατάει τον Γάμο του αγνό και αμόλυντο από τα προϊόντα της μοιχείας. Έτσι λοιπόν φρόντισε να είσαι πάντα αγνός και τώρα και μετά το Γάμο σου.

Δ) Ας φυλάξουμε λοιπόν την αγνότητά μας μέσα στην Εκκλησία. Μόνο στην Εκκλησία, που είναι ο χώρος του Χριστού μπορεί να γίνει σοβαρή και υπεύθυνη εργασία... Είπαμε ότι η αγνεία είναι αρετή. Δηλαδή προσπάθεια, αγώνας. Και όπως για κάθε σοβαρό αθλητή προκειμένου να επιτύχει στο άθλημα χρειάζεται απαραίτητα και καλός προπονητής, έτσι και για την αγνότητα, που είναι σοβαρό και δύσκολο άθλημα, χρειάζεται οπωσδήποτε ο κατάλληλος προπονητής. Και αυτός μέσα στην Εκκλησία (που είναι στάδιο αρετών) είναι ο Πνευματικός πατέρας. Αυτόν πρέπει να ψάξουμε να βρούμε, και αυτός είναι ο πιο κατάλληλος για την ξεχωριστή προσωπικότητα του καθενός μας, ώστε ανάλογα με την περίπτωση να δώσει τις κατάλληλες συμβουλές. Και όπως λέει ο Αββάς Μάρκος: "Εκείνος που θέλει να νικήσει τους πειρασμούς χωρίς προσευχή, υπομονή και εξομολόγηση, τίποτα δεν κατορθώνει. Αντί να τους απομακρύνει, περισσότερο περιπλέκεται σ' αυτούς"

Ας διαβάσουμε όμως και το παρακάτω περιστατικό που είναι παρμένο από τον Ευεργετινό και αναφέρεται στην υπομονή και την καθαρή εξομολόγηση.

"Κάποτε ένας νέος πολεμήθηκε από τον δαίμονα της πορνείας. Αν και νύχτα, σηκώθηκε και πήγε σ' ένα Γέροντα Πνευματικό και εξομολογήθηκε το λογισμό του. Ο Πνευματικός τον παρηγόρησε με λόγους πνευματικούς. Ο νέος ωφελήθηκε πολύ και γύρισε στο σπίτι του. Αμέσως όμως του επιτέθηκε ο διάβολος ξανά. Αυτός τότε δεν αμέλησε, αλλά έτρεξε πάλι στον Γέροντα. Αφού τον παρηγόρησε ο Πνευματικός επέστρεψε στο σπίτι του. Πάλι τον ενοχλούσε ο δαίμονας της πορνείας και πάλι δεν δίσταζε να τρέξει στον Πνευματικό του. Ο Πνευματικός πρόθυμα τον δεχόταν και τον στήριζε με τις νουθεσίες του. Του έλεγε να μη χάνει το θάρρος του, να μην απελπίζεται, αλλά πάντοτε, όταν τον πολεμά ο διάβολος να έρχεται σ' αυτόν. Γιατί τίποτα δεν φυγαδεύει τον δαίμονα παρά μόνο η καθαρή και ταπεινή εξομολόγηση. Ο Θεός που είδε την υπομονή του νέου, αλλά και την μακροθυμία του Πνευματικού φυγάδευσε τον πόλεμο του νέου".

ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ

Λέει ο άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος. Πρώτα - πρώτα λοιπόν πρέπει με κάθε προσοχή να φυλάει κανείς την καρδιά του από ρυπαρούς λογισμούς. Γιατί από την καρδιά βγαίνουν - όπως είπε ο Κύριος - λογισμοί πονηροί, φόνοι, μοιχείες, πορνείες κ.λπ. (Ματθ. ιε' 19)".

Μιλώντας για τους κακούς λογισμούς ο γνωστός σύγχρονος πατέρας μας Γέροντας Παΐσιος, λέει ότι "οι λογισμοί είναι σαν τα αεροπλάνα, που πετούν στον αέρα. Αν δεν τους δώσεις σημασία, δεν υπάρχει πρόβλημα. Εμείς πρέπει να προσέχουμε να μην δημιουργούμε μέσα (στην καρδιά) μας αεροδρόμιο και προσγειώνονται!"
Μια πολύ παραστατική συμβουλή του αββά Ιωάννου του Κολοβού από το Γεροντικό: "Όταν με πολεμούν πονηροί λογισμοί, έλεγε, κάνω ό,τι θα έκανε ο διαβάτης που θα έβλεπε ξαφνικά στην ερημιά που περπατεί, να τον κυνηγά κάποιο θηρίο. Βρίσκει ένα δέντρο και σκαρφαλώνει επάνω για να σωθεί. Κι εγώ καταφεύγω στο Θεό με την προσευχή και γλυτώνω από την επίθεσί τους". Ο Θεός πάντα να μας φωτίζει και να μας εξαγνίζει.

Δεν εξετάζουμε την αγνότητα από πλευράς υγείας, φυσιολογίας, κ.λπ. Είναι τοις πάσι σοβαροίς γνωστό, ότι η επιστήμη συμφωνεί και αποδεικνύει την άποψι της Εκκλησίας. Η επιστήμη λέει: ότι "η εγκράτεια είναι ισχυρό στοιχείο ισορροπίας, απόλυτα φυσιολογικής ανάπτυξης, ωρίμανσης της προσωπικότητας". Εάν υπάρχουν μερικοί ψευδοεπιστήμονες που κηρύσσουν διαφορετικά ας ανατρέξουν στις πηγές και την εμπειρία της επιστήμης για να πληροφορηθούν σωστά περί του θέματος. Μη τους δίνουμε σημασία. Να τους αγνοήσουμε. Προσωπικά κόμπλεξ και πάθη εκφράζουν, ντύνοντάς τα με τον μανδύα της επιστήμης. Πάθη δαιμονικά, αισχρά, που τους κατευθύνουν ώστε να έρχωνται σε αντιπαλότητα με τον αιώνια αληθινό Λόγο και το θέλημα του Θεού. Ας προσευχηθούμε θερμά για την μετάνοια τους...

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ ΠΕΡΙ ΑΓΝΕΙΑΣ
του αγίου Ιωάννου της Κλίμακος

"Μην εμπιστευθείς στην ζωή σου το πήλινο σώμα, και μη ξεθαρέψεις μαζί του, μέχρις ότου συνάντησης τον Χριστό".

"Ελεεινός όποιος πέφτει. Ελεεινότερος όμως όποιος παρασύρει και άλλον στην πτώσι. Διότι και των δύο πτώσεων την ενοχή και την εφάμαρτη ηδονή, τα παίρνει πάνω του".

"Ανάθεσε στον Κύριο την ασθένεια της φύσεώς σου, αναγνωρίζοντας πλήρως τη δική σου αδυναμία, και τότε θα λάβεις το χάρισμα της σωφροσύνης χωρίς να το καταλάβεις".

"Εκείνος που προσπάθησε να σταματήσει τον πόλεμο της πορνείας μόνο με την εγκράτεια, είναι όμοιος μ' εκείνον που κολυμπώντας με το ένα χέρι αγωνίζεται να βγει από το πέλαγος. Να σύζευξεις με την εγκράτεια την ταπείνωσι, διότι χωρίς την δεύτερη, η πρώτη αποδεικνύεται ανωφελής".

"Ισχυρίζονται ωρισμένοι πως είναι αδύνατον να ονομάζεται κανείς αγνός μετά την γεύσι της αμαρτίας. Εγώ όμως αντικρούοντας αυτούς αποφαίνομαι: "Είναι δυνατόν και εύκολο σ' όποιον θέλει να μετακεντρίσει την αγριελιά σε ήμερη". Εάν τα κλειδιά της βασιλείας των ουρανών είχαν δοθεί σ' έναν Παρθένο, ίσως οι προαναφερθέντες να είχαν δίκιο στην γνώμη τους. Εφ' όσον όμως δεν συμβαίνει αυτό, ας τους αποστόμωσει εκείνος που και πεθερά απέκτησε και αγνός έγινε και τα κλειδιά της βασιλείας κρατεί στα χέρια του!"

 Επιμέλεια: π. Στέφανος Κωστόπουλος (Φιλοκαλικά Θέματα.)

ΓΩΝΙΑ ΜΙΚΡΩΝ ΦΙΛΩΝ

Πηγή: Ιερά Μητρόπολις Λεμεσού